Božanstvena marmelada od rajčice

dzemodrajcice

Sjedili smo tako dragi i ja u jedno lijeno popodne i gledali “Marriage of flavours”…u prekidima između kuhanja i njihovog veselog i prisnog podbadanja o tome tko je glavni u njihovoj kuhinji (a djevojke, sve znamo da je to ona, zar ne? 😉 ), pojavilo se i nekoliko isječaka gdje sjede raznovrsni parovi – dva bradata nasmiješena hipsterska homoseksualca, jedan nježni intelektualac i njegova žena čvrste ruke i brojni drugi, komentirali su, na koji sastojak u kuhinji ih podjeća njihov životni partner. Bilo je svakakvih odgovora, a ta igra, što bih ja bila da sam…mi je oduvijek bila zanimljiva. Tako da sam ja dragog odmah upitala, naravno: A koji bi ja bila sastojak?

Već dugo dugo vremena u našoj kuhinji kraljevsko mjesto ima mješavina začina pod imenom “harisa”. I da, takva je, kao što zvuči, tako da je on je odmah odgovorio: “Ti si harisa, jakoooo slatka, ljuta i neodoljiva istovremno,…i najbolja, naravno” dodao je dragi smiješeći se. Mojoj egocentričnoj malenkosti to je naravno bio sasvim legitiman odgovor.

Harisa je u moju kuhinju došla sa šarene i bučne riječke tržnice, gdje jedna teta ima štand posvećen začinima, čajevima i svim onim egzotičnim sastojcima do kojih teško dolazite u lijepoj našoj…i s njom sam apsolutno oduševljena. Zapravo je mješavina slatkih i ljutih papričica i češnjaka, a u nekim varijantama, i rajčica. Možete ju pronaći kao začin, a u zapadnim zemljama ju prodaju i u supermarketima kao pastu. Harisu koristim u svojim brojnim jelima i stvarno smo se navikli na nju. Jedna je od rijetkih začina koje je i moj dragi zapamtio. I tako, pita i on mene: A ja, što bih ja bio? Nakratko sam zastala: “Ti si kao češnjak!” sinulo mi je. “Tako jednostavan i svakodnevan, a uz tebe je sve bolje!”

I to je istina. Češnjak također koristim u svim slanim jelima, a mislim da me je Maksut Askar nagovorio da ga iskušam i u slatkima. No, o tome drugom prilikom. Sve je uz njega bolje, sve dobiva puninu i iz tehnički dobrog jela se preobrati u jelo s dušom.

A tako je i s mojim B. Otkako sam njega našla, sve ima neki novi smisao. I unatoč svemu teškom na što vas nitko ne pripremi dok rastete, kad vrijeme tako brzo proleti od trena kad ste se igrali s lutkama do trenutka kad pronađete prvu sijedu, sretni ste što imate jednostavnost i ljubav koja duge noći pretvara u mirna i spokojna jutra s jakim mirisom kave i cimeta i nježnom podatnošću mlijeka i šećera.

Pa sam tako odlučila svoj prvi recept posvetiti…ne nama, to bi bilo previše, kako ono Ameri kažu, tacky. Nego, harmoniji i ljepoti te onim divnim malim stvarima koje život čine. A tko bi to bolje predstavio od ove divne i beskompromisne marmelade od rajčica.

dzemrajcica

Dakle, sastojci:

cca 1,5 kg rajčica (bile su to naše, lijepe vrtne rajčice, slatke i sočne, baš kako treba)

1 mala lučica/luk

3 režnja češnjaka

1 mlada jabuka

3 zdrobljena klinčica

1/3 žličice cejlonskog cimeta

100 gr muscovado šećera

1 žlica meda

1/2 čili papričica

nepuna žličica soli

2 dcl crnog vina

3 žlice aceta balsamica

Jedan dio rajčica sitno na sjeckati, skupa s korom. Isto učiniti s lukom, češnjakom i jabukama. Pirjajte na laganoj vatri i dodajte sve začine. Većinu rajčica ubaciti kratko u multipraktik, ali nemojte blendati do kraja, nego dok ne dobijete kašu s komadićima (iako, meni se jedanput pretvorilo u potpunosti u sok, bez većih posljedica, tako da nije strašno).

Taj dio dodajte u lonac sa ostalim sastojcima i sve to krčkajte na laganoj vatri uz povremeno miješanje oko sat vremena. Dodajte i vino, a aceto tek na kraju. U međuvremenu ćete sterilizirati staklenke. najbolje u kipućoj vodi ostavite načas, ohladite, punite i zatvorite. Neka stoji oko dva tjedna da se prožmu okusi. Može mjesecima stajati. Na taj način traju uspomene od ljeta u novom ruhu.

Naša marmelada najbolje će se složiti, tako ekstravagantna i nesvakodnevna, sa jednostavnom pancetom, aromatičnim pršutom, kobasicama s tartufima i ostalim suhomesnatim divotama.

Poslužite ih na prepečenom kruhu, s malo maslinovog ulja, skutinim nježnim sirom i gorkim radićem.

11855843_615872901887903_5401902282889505098_n

A kakve osobine imaju vaši voljeni?

Leave a Reply

